søndag 24. januar 2010

Dåpskake + HowToDo marsipankrone

Da var enda et barn velsignet og jeg fikk æren av å lage dåpskaken.
Det er en marsipankake med vaniljekrem og bringebærkrem.
et skjedde en liten glippe mellom marsipanen på den øverste kaken fremme som jeg ikke klarte å redde opp, men man lærer så lenge man lever.


Hvordan lage marsipankrone?

  • Kjevle ut et 5 mm tykt stykke marsipan ufarget (evt brun)
  • ta en kniv og skjær ut kronemønster. Pass på at den slutter og begynner med en spiss.
  • ta et glass og dekk det med plastfolie (pass på at det er et rett glass)
  • fest kronen sammen rundt glasset og fest endene med vann.
  • Bøy kantene på kronen lett ut.
  • La tørke i romtempratur i 2-3 dager.
  • ta av glasset.
  • Bland ut noen dråper vann (evt sprit) med "antique gold dust" (fåes kjøpt på kakebutikker f.eks squires-shop.com)
  • Finn fram penselen og mal kronen i gull.
  • La tørke og sett på mesterverket.
Samme fremgangsmåten kan brukes på tiara.
Bare at den skal ikke gå hele veien rundt glasset.

5 kommentarer:

Matpakkemamma sa...

Jeg sikler over tastaturet og bøyer meg i støvet atter en gang. Dette er jo ikke kaker. Det er kunst!

Anonym sa...

Fantastisk fin dåpskake, du e så flink!!!!
Regne me kaka blei godt motatt :)

Anonym sa...

Hei,

jeg bare lurte på om du hadde en oppskrift på sjokoladekake med marsipantrekk? Har leitet på nettet i evigheter nå, men finner ikke det jeg er ute etter :(

Kristoffa sa...

Fy flate!!! Du er jo helt rå på kakepynting! Fikk lyst på kake jeg nå...

Ha en riktig fin dag!

Anonym sa...

Å dær e jo dåpskaka t min prins:)Den va så fin og så nydelig go:)Tusen takk Silje:)
Klæm Vanja:)