tirsdag 16. februar 2010

Hjemmelaget hvit sjokolademousse

Nå har jeg testet ut en ny dessert.
Hvit sjokolademousse med kardemomme.


Godt og mektig og ikke alt for komplisert å lage :)

Oppskrift:

1 dl Helmelk
1/2 liten ts malt kardemomme
200 g hvit sjokolade (synes Freia sin er nydelig!)
3 dl kremfløte
3 eggehviter

Varm melk og kardemomme til kokepunktet.
Smelt sjokoladen i melken.
La stå og avkjøle seg litt.

Visp fløte til krem, og pisk eggehvitene stive.

Bland alt sammen forsiktig sammen.
Sett kjølig i 3-4 timer til moussen har satt seg.

Pynt med sjokoladedryss.


***

Siste dag for den lille konkurransen min!:)
Skriv inn kommentar i innlegget under, i morgen trekker jeg en vinner :))

3 kommentarer:

Ugla sa...

Når jeg så overskriften så tenkte jeg med en gang kvalmende, men jeg liker jo hvit sjokolade så jeg tror nok jeg må teste denne :-)

Trine sa...

ååå, vi skal på overnatting til et vennepar fra lørdag til søndag og har snakka om at vi må ha noe skikkelig godt til dessert. Sjokoladefondant (lagd uten hjelp fra Freia eller Toro eller hva-de-nå-heter-ferdigpakker) har vært foreslått, men nå fikk jeg nesten vann i munnen av å se hvit sjokolademouss..... mmmm....
og jeg som bare eeelsker sjokolade !

Sv:
ja, synes han er veldig tidlig ute, han er helt vill på gulvet og vil bare rulle og rulle. Han har styrt fryktelig masse i helga for å imponere mor og morfar ♥
Så er nok ikke lenge før han ruller helt rundt, og pappa er helt overbevist om at han kommer til å krype i nær fremtid... hehe, selv om jeg synes det høres LITT tidlig ut da. Men man skal jo aldri si aldri. Broren til samboern min, han løp rundt om kring da han var 8-9 mnd gammel....

Har begynt med grøt hver dag nå, ikke så mye, men øker på litt etter litt. Han blir helt vill når han ser grøtskåla. Men prøv å gi han sviskepuré, gjett om det er en som griner på nesa da!! hehe
søtingen min ♥

Ja, det var god mat og gode kaker!!
Ble så masse igjen, og jeg som var redd det skulle bli for lite...
Men heller mer til overs enn at det skal være lite mat til gjestene, tenker nå jeg!

Ha ei finfin uke med familien din!

Trine sa...

hmm, æ har jo glemt en ting da...
kor mange e den oppskrifta til???