torsdag 7. mai 2009

Samfunnet's jag og de perfekte foreldrene

Kom over denne på et forum, og dette har jeg tenkt på manger ganger,
så jeg kopierer den over hit, sånn til en liten ettertanke....


I dagens samfunn er det lagt føringer og forventninger til oss som foreldre.
Det forventes at vi:


* Stimulerer den pedagogiske utviklingen
* Leker med barna
* Lager 3 måltider om dagen
* Ikke røyker eller drikker
* Gjør innkjøp/ mat, klær etc
* Vasker hus
* Vasker tøy
* Vanner planter
* Passe på slik at de får i seg 5 frukt/grønt for dagen
* Følge barna til fritidsaktiviteter
* Gjøre lekser med skolebarna
* Har en stabil og innteksgivende jobb, dog ikke jobbe overtid
* Betale rekninger
* Ikke la barna være for lenge i barnehagen
(finnes slike jobber til majorites befolkningen???)
* Ta de med på innholdsrike/barnevennlige ferier
* Ikke la de se for mye TV
(Og sikkert tusen andre ting jeg ikke kommer på nå)


Samtidig skal en holde seksuallivet rikt,
en skal trene og holde seg i god form,
en skal selv møte venner og delta på jobb arrangementer.
En bør holde seg oppdatert på hva som skjer i verden, samt lese litteratur...Ikke minst ;
de som er hjemme med spebarn skal sove når barnet sover for å innhente tapt søvn!!!
Ja det har vi tid til!
Tidsklemme; å nei...bare livet slik det forventes i dag.
Super foreldrene er skapt!
Er det rart flere i dag sliter psykisk når slike føringer (og mer til) finnes?
Hvordan skal en klare å få tid til alt, ikke minst energi til alt!
For all del, en kan jo heller ikke være sliten, men blid og smilende, og livsnyter; sant?
En bør også lese alle tester,
slik at en ikke finner ut at bilbarnesetet minsten har er livsfarlig i følge foreldre og barn,
for da føler en jo seg som en totalt mislykket mor/far.
Jeg bli svett og stresset over alt som skulle vært gjort i huset,samtidig som jeg tenker;
Ingen har ligget på dødsleiet og tenkt;
"Gud jeg skulle ønske at jeg gjorde mer husarbeid da barna var små".
Nei, kom dere ut i sola, og glem jaget,,,iallefall for en dag!!!


OG husk,om dere får TID;


Man bør alltid være beruset. Alt beror på det: det er alt hva det dreier seg om.
For ikke å merke Tidens forferdelige åk som knekker skuldrene og knuger dere mot jorden, må dere beruse dere - uten stans. Men med hva? Med vin, poesi eller dyd, alt etter behag. Men berus dere. Og hvis dere en eller annen gang våkner opp; på trappen foran et palass, i det grønne gresset ved dikekanten, eller i et værelse med dyster ensomhet og kjenner at beruselsen allerede er nedgående eller forsvunnet - spør da vinden, bølgen, fuglen, klokken; spør alt som flykter, skjelver, beveger seg, synger, taler etter tiden. Og vinden, bølgen, fuglen, uret vil svare dere: - Tiden er inne for å beruse seg! For ikke å bli tidens forpinte slaver, må dere beruse dere, uten stans! Med vin, poesi eller dyd, alt etter behag.


Charles Baudelaire: Prosadikt.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Takk for at du skrev dette, for å være superforeldre er rett og slett umulig! Jeg prøver så godt jeg kan, og mener at jeg strekker til på det nødvendigste. Spurte faktisk samboeren min i går da vi hadde lagt oss om han trodde at barna våre følte seg elsket. Ja svarte han, og det er jo tross alt det viktigste. Så får det bare være at mamma ikke har tid til å luke i hagen og være superkokk der maten er laget fra bunnen av. Så lenge ungene føler seg verdsatt og elsket, så ER du en SUPERMAMMA!

Papirskreppa sa...

Det var mye sant i dette, Silje. Og husk: En mamma som byr på kaker i alle varianter, det er jo noe barn setter pris på:)